Ga naar de inhoud

Expertise

Coffeeshopbeleid

Sinds de wijziging van de Opiumwet in 1976 is er in Nederland sprake van een onderscheid tussen hard- en softdrugs. In lijn hiermee heeft het OM begin jaren negentig voor een landelijke invoering van gedoogcriteria voor coffeeshops gekozen. Het beleid is in de loop der jaren meerdere malen aangepast. Een belangrijke ontwikkeling in het coffeeshopbeleid van de afgelopen jaren is het ‘experiment gesloten coffeeshopketen’, ook wel bekend als het ‘wietexperiment’, waarin de mogelijkheden voor gereguleerde productie, distributie en verkoop van cannabis onderzocht worden.   

Al meer dan dertig jaar ondersteunen we gemeenten bij het ontwikkelen en evalueren van hun coffeeshopbeleid. Ook doen we in opdracht van de overheid onderzoek naar het ‘experiment gesloten coffeeshopketen’. Op deze pagina bespreken we enkele voorbeelden van gerelateerde onderzoeken en lichten we de werkwijze van Breuer&Intraval toe.       

Coffeeshopbeleid in het kort  

Alle gemeenten die ten minste één coffeeshop gedogen, dienen de landelijke AHOJGI-criteria te hanteren. Dit zijn beleidsregels waaraan coffeeshops zich moeten houden: zo mogen coffeeshops onder andere geen reclame voeren, geen harddrugs verkopen, niet verkopen aan jongeren, beperkte hoeveelheden per klant verkopen en geen overlast veroorzaken. En sinds 2013 is, onder invloed van het drugstoerisme, het beleid verder aangescherpt met het I-criterium. Dit betekent dat coffeeshops alleen aan ingezetenen van Nederland softdrugs mogen verkopen.  

Onderzoek naar coffeeshopbeleid uit de praktijk 

Bij Breuer & Intraval zijn we trots op onze expertise en jarenlange ervaring in het onderzoeken van het coffeeshopbeleid in Nederland. We ondersteunen gemeenten bij het ontwikkelen en evalueren van hun coffeeshopbeleid. We analyseren het aantal coffeeshops, het bestaande beleid en de effecten op de omgeving. Ook onderzoeken we het Experiment gesloten coffeeshopketen, waarbij we de impact van gereguleerde cannabistoevoer bestuderen. Sinds 1999 monitoren we het aantal coffeeshops in Nederland en de variaties in gemeentelijk beleid. Dit geeft ons een unieke kennispositie in dit veld.  

Werkwijze  

Onze aanpak 

Ons onderzoek is altijd maatwerk, afgestemd op de lokale situatie. We gebruiken diverse methoden, zoals het berekenen van de marktruimte voor coffeeshops door vraag en aanbod van cannabisproducten te analyseren. We verzamelen data via enquêtes en gesprekken met beleidsmakers en andere betrokkenen. Wat ons onderscheidt, is onze hands-on aanpak: we zijn aanwezig in de coffeeshops om direct gegevens en feedback te verzamelen. Dit resulteert in een onderzoeksaanpak die perfect aansluit bij de specifieke behoeften van onze opdrachtgevers.  

Onderzoeksmethoden coffeeshopbeleid 

  • Vragenlijsten 
  • Beleidsstudies
  • Doelgroepanalyses
  • Omvangsschattingen
  • Verkennend onderzoek

Resultaten en impact 

Breuer&Intraval ondersteunt overheden, zoals gemeenten, met onderzoek, advies en procesbegeleiding die bijdragen aan onderbouwd en toekomstgericht coffeeshopbeleid. Onze opdrachtgevers variëren van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) tot gemeenten. We werken daarbij samen met gerenommeerde partners zoals RAND Europe en het Trimbos-instituut. Naast onderzoek en advies bieden we ook procesbegeleiding aan om het coffeeshopbeleid verder te ontwikkelen. Onze ervaren adviseurs met ruime kennis van werkwijzen van gemeenten bieden een efficiënte en kosteneffectieve aanpak.  

Wil je meer weten over onze projecten of heb je specifieke vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op! Ons onderzoek en advies is altijd maatwerk, afgestemd op de specifieke behoefte van een opdrachtgever, met oog voor de lokale context en uitdagingen.  

Impact door samenspel

Breuer&Intraval, RBO en Partoer. Drie bedrijven die al tientallen jaren op eigen wijze in de markt staan. Elk in een deel van de markt waar ze het verschil maken met hun kennis en expertise. Toch besloten we een paar jaar geleden samen verder te gaan en daar plukken onze klanten de vruchten van.