Ga naar de inhoud

Nieuws

Datum

15/04/25

Online kopen van alcohol door jongeren

In opdracht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hebben onze collega’s Annelies Kruize en Wouter Baljet onderzoek gedaan naar het online kopen van alcohol door jongeren – in hoeverre bestellen jongeren online alcohol en hoe verloopt het bestelproces. Hiervoor hebben we een vragenlijst afgenomen onder jongeren van 16 tot en met 19 jaar. In totaal hebben 1.775 jongeren deelgenomen. 

8% van de jongeren heeft het afgelopen jaar online alcohol besteld. 18-/19-jarigen doen dit vaker dan 16-/17-jarigen. De jongeren bestellen voornamelijk bij supermarkten en slijterijen, en minder vaak bij flitsbezorgers en bierkoeriers.

Leeftijdscontrole tijdens het bestelproces gebeurt meestal door het aanklikken dat je ouder bent dan 18 jaar en het invullen van je leeftijd. In sommige gevallen wordt de leeftijd helemaal niet gecontroleerd. Op het moment van bezorgen wordt twee vijfde niet gevraagd naar hun leeftijd of ID-bewijs. Bij eveneens twee vijfde werd naar een ID-bewijs gevraagd, bij een vijfde naar de leeftijd en bij een tiende naar zowel leeftijd als ID-bewijs. Het grootste deel van de jongeren die hun ID-bewijs vervolgens hebben laten zien of hun eigen leeftijd noemden, kregen uiteindelijk de volledige bestelling inclusief de alcohol van de bezorger.

Klik hier om de factsheet te bekijken met de belangrijkste uitkomsten: https://breuerintraval.nl/wp-content/uploads/Factsheet-online-kopen-alcohol-jongeren_april2025.pdf

Impact door samenspel

Breuer&Intraval, RBO en Partoer. Drie bedrijven die al tientallen jaren op eigen wijze in de markt staan. Elk in een deel van de markt waar ze het verschil maken met hun kennis en expertise. Toch besloten we een paar jaar geleden samen verder te gaan en daar plukken onze klanten de vruchten van.