Ga naar de inhoud

Handhaven I-criterium Amsterdam: ervaringen vergelijkingsgemeenten

Geplaatst: 15-04-2022

Wat zal er gebeuren wanneer in Amsterdam het Ingezetenencriterium wordt gehandhaafd en buitenlandse toeristen niet meer worden toegelaten tot coffeeshops? Blijft een deel van deze toeristen weg uit Amsterdam of blijven ze gewoon komen? En als ze Amsterdam blijven bezoeken maken ze dan wanneer ze behoefte hebben aan softdrugs gebruik van het lokale aanbod van drugs? In Amsterdams is al sprake van een omvangrijke lokale drugsmarkt waar harddrugs en uitgaansdrugs ruimschoots verkrijgbaar zijn. Springen deze lokale drugsdealers in het ontstane gat in de markt dat door het handhaven van het I-criterium mogelijk zal ontstaan? Welke ervaringen hebben andere gemeenten die met een vergelijkbare problematiek worstelden met het handhaven van het I-criterium? Welke gevolgen heeft handhaving, of juist het loslaten van de handhaving, in die gemeenten gehad op de straathandel in cannabis en op het (drugs)toerisme. En wat zeggen die ervaringen in deze gemeenten met de vaak van de Amsterdamse situatie afwijkende kenmerken van hun drugsmarkten en vraag naar cannabis door toeristen over de mogelijke gevolgen van de handhaving van het I-criterium in Amsterdam?

 

In ons rapport over het handhaven van het I-criterium in Amsterdam beantwoorden we in opdracht van de gemeente Amsterdam bovenstaande vragen aan de hand van de ervaringen in acht vergelijkingsgemeenten – Bergen op Zoom, Breda, Maastricht, Roermond, Roosendaal, Sittard-Geleen, Tilburg en Venlo. Voor deze gemeenten zijn we nagegaan welke maatregelen er zijn getroffen, hoe de straathandel en het toerisme zich hebben ontwikkeld, wat de inzet van politie en handhaving is geweest en welke overige maatregelen er zijn getroffen om de straathandel tegen te gaan en drugstoeristen te weren.

Download het rapport hier

Breuer&Intraval, RBO en Partoer. Drie bedrijven die allemaal al tientallen jaren op eigen wijze in de markt staan. Elk in een deel van de markt waar ze het verschil maken met hun kennis en expertise. Maar toch besloten we een paar jaar geleden onder een vlag verder te gaan. ‘Impact door samenspel’ werd geboren, en daar plukken onze klanten de vruchten van.