Ga naar de inhoud

Beperkt deel jongeren koopt tabaksproducten, maar krijgt ze wel mee

Geplaatst: 20-04-2021

Een beperkt deel van de jongeren onder de 18 jaar koopt wel eens sigaretten, shag of e-sigaretten. Het is voor deze jongeren echter niet moeilijk om deze producten te kopenEen beperkt deel van de jongeren onder de 18 jaar koopt wel eens sigaretten, shag of e-sigaretten. Het is voor deze jongeren echter niet moeilijk om deze producten te kopen. Dit blijkt uit ons onderzoek naar het kopen van tabaksproducten voor jongeren dat we in opdracht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hebben uitgevoerd.

Jongeren kopen hun tabaksproducten met name bij tabaksspeciaalzaken. Dit geldt zowel sigaretten en shag als voor e-sigaretten. In mindere mate doen zij dit bij cafetaria’s en horecagelegenheden. Jongeren is ook gevraagd in hoeverre zij bij het (proberen te) kopen van tabaksproducten worden gevraagd naar hun leeftijd en/of identiteitsbewijs. Het zijn met name tabaksspeciaalzaken en supermarkten die dit doen. Het percentage jongeren dat erin slaagt om tabaksproducten te kopen ligt bij tabakswinkels en supermarkten dan ook het laagst.

Jongeren die wel eens tabaksproducten kopen of proberen dat te doen hebben we gevraagd of ze wel eens een identiteitsbewijs van iemand die ouder is gebruiken. Dit blijkt een vijfde inderdaad te doen, eveneens een vijfde gebruikt wel eens een vervalst identiteitsbewijs.

Onderzoek

Onderzoeks- en adviesbureau Breuer&Intraval heeft in opdracht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor de Monitor kopen van tabak door jongeren in het najaar van 2020 een meting uitgevoerd. Hiervoor zijn 7.500 jongeren in de leeftijdscategorieën 14/15 jaar en 16/17 online geënquêteerd. Er is onder meer gevraagd naar het feitelijk aankoopgedrag van de jongeren bij de verschillende soorten gelegenheden en de reacties daarop met betrekking tot de verificatie van de leeftijd bij het verkrijgen van de tabaksproducten/e-sigaretten.

Lees hier het onderzoek

Meer informatie:

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Annelies Kruize (annelies.kruize@breuerintraval.nl, telnr: 06-41427945).

Breuer&Intraval, RBO en Partoer. Drie bedrijven die allemaal al tientallen jaren op eigen wijze in de markt staan. Elk in een deel van de markt waar ze het verschil maken met hun kennis en expertise. Maar toch besloten we een paar jaar geleden onder een vlag verder te gaan. ‘Impact door samenspel’ werd geboren, en daar plukken onze klanten de vruchten van.