Ga naar de inhoud

Serious gaming

Bij serious gaming wordt vaak gedacht aan het eindproduct: een spel met een specifiek doel, bijvoorbeeld inzichten opdoen of gedragsverandering. Maar het proces van serious gaming omvat veel meer en draait niet altijd om het eindproduct.

Serious gaming als onderzoeksstrategie

Het ontwikkelingsproces van een serious game kan als onderzoeksstrategie ingezet worden om op een innovatieve manier alle facetten van een (complex) vraagstuk helder te krijgen. Het is een combinatie van probleemonderzoek via literatuur en praktijkonderzoek. Op basis hiervan wordt een prototype ontwikkeld en getest, waarbij spelinteracties reacties en gedragingen uitlokken. Zo kan het vraagstuk methodisch geanalyseerd worden en wordt duidelijk hoe de doelgroep het vraagstuk beleeft. Het prototype wordt iteratief verbeterd en opnieuw getest om zo alle aspecten van het vraagstuk in kaart te brengen.

Serious game als interventie

Zijn de facetten van een vraagstuk duidelijk en is het doel helder? Dan kan de ontwikkelde serious game als interventie worden ingezet om dit doel te bereiken. Enkele voorbeelden van hoe serious games kunnen worden ingezet:

  • Onderwijs: Een voor dit doel ontwikkelde serious game helpt studenten om uitstelgedrag aan te pakken. Door herkenbare situaties na te bootsen, krijgen studenten inzicht in hun gedrag en leren ze effectievere studiemethoden.
  • Zorgsector: Training voor zorgmedewerkers, zoals het correct tillen van patiënten. Simulaties helpen fysieke vaardigheden verbeteren zonder risico op letsel.
  • Bedrijfsleven: Teambuilding en het verbeteren van teamdynamiek. Teamrollen in spellen helpen teamleden hun natuurlijke rollen te ontdekken en hun gedrag te verbeteren.
  • Gemeente: Keuzes maken over lokale voorzieningen zoals sporthallen en dorpshuizen. Betrokkenen komen door middel van een serious game samen tot een weloverwogen beslissing.

Impact door samenspel

Breuer&Intraval, RBO en Partoer. Drie bedrijven die allemaal al tientallen jaren op eigen wijze in de markt staan. Elk in een deel van de markt waar ze het verschil maken met hun kennis en expertise. Toch besloten we een paar jaar geleden samen verder te gaan en daar plukken onze klanten de vruchten van.