Expertise
Dak- en thuislozen
Het aantal dak- en thuislozen in Nederland stijgt. Bovendien zien we onder deze groep een toename van jongeren, arbeidsmigranten en moeders met kinderen. Dit heeft te maken met het tekort aan betaalbare huisvesting, bezuinigingen op de GGZ en strengere wet- en regelgeving. Specifiek voor jongeren spelen ook de overgang van 18- naar 18+ en de kostendelersnorm een rol. Onderzoek is essentieel om dit complexe maatschappelijke probleem goed te begrijpen en effectief nieuw beleid te kunnen ontwikkelen of bestaand beleid bij te sturen.
Op deze pagina geven we meer informatie over dak- en thuislozen, bekijken we enkele voorbeelden van gerelateerde onderzoeken op het gebied van dak- en thuisloosheid en lichten we de werkwijze van Breuer&Intraval toe.
Wat verstaan we onder dak- en thuislozen?
Het verschil tussen dakloos en thuisloos is dat een dakloze geen onderdak heeft en bijvoorbeeld op straat leeft. Een thuisloze is iemand die geen stabiele, veilige of permanente woonplek heeft, maar wel een (tijdelijk) dak boven zijn hoofd, bijvoorbeeld in een crisisopvang of bij familie of vrienden. Omdat zowel dakloosheid als thuisloosheid veel overeenkomsten hebben en beide een maatschappelijk probleem vormen, wordt er vaak gesproken over dak- en thuisloosheid. Belangrijke thema’s die op dit moment spelen rond dak- en thuislozen zijn: jongeren in de maatschappelijke opvang, beschermd wonen en begeleid wonen, WMO, buitenslapers, jongerenopvang, crisisopvang, postadressen, OGGZ en bankslapers.
Onderzoek naar dak- en thuisloosheid uit de praktijk
Wij hebben de afgelopen jaren diverse gemeenten voorzien van inzicht in de aard en omvang van dak- en thuisloosheid. Dit doen we vaak door een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Voor verschillende gemeenten monitoren we het aantal dak- en thuisloze mensen, de voorzieningen waar zij gebruik van maken en de routes die zij afleggen. Hiervoor vragen we registratiegegevens op bij betrokken organisaties, die wij vervolgens analyseren en verwerken in een helder overzicht. Met doelgroepanalyses kijken we naar de oorzaken van dak- en thuisloosheid, brengen we aanverwante problematiek in kaart en maken we inzichtelijk in hoeverre er behoefte is aan voorzieningen in de desbetreffende regio.
Het verhaal achter de cijfers
Naast cijfermatig onderzoek brengen we ook in kaart hoe de doelgroep zich kenmerkt en waaraan de doelgroep behoefte heeft. Hiervoor gaan we in gesprek met betrokkenen en dak- en thuislozen zelf. Zo ontstaat naast het cijfermatige inzicht ook inzicht in het verhaal achter de persoon. Waardoor raken mensen dak- of thuisloos, hoe schetsen zij hun levensloop tot aan de situatie waar ze nu zijn? Op welke momenten in dit verhaal had een gemeente of andere instantie hulp kunnen bieden, en wat voor soort hulp of begeleiding?
Werkwijze
Onze aanpak
Met een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek brengen we zowel de omvang van het probleem als de behoeften van de doelgroep in kaart. De bevindingen bespreken we vaak tussentijds in een expertmeeting met verschillende zorgaanbieders uit de regio. Hierin gaan we na of behoeften van dak- en thuisloze mensen herkend worden en hoe hier (beter) in kan worden voorzien.
Onderzoeksmethoden dak- en thuislozen
- Vragenlijsten
- Beleidsstudies
- Doelgroepanalyses
- Omvangsschattingen
- Verkennend onderzoek
Resultaten en impact
Onze intensieve aanpak helpt om een completer en menselijker beeld te krijgen van de redenen voor dakloosheid. Door direct in gesprek te gaan met dak- en thuislozen, begrijpen we wat hun behoeften en uitdagingen zijn. Dit soort doelgroepenanalyses helpen gemeenten om gerichte en effectieve beleidsmaatregelen te ontwikkelen. Het in kaart brengen en meerjarig monitoren van deze problematiek is van groot belang voor het ontwikkelen en evalueren van lokaal en nationaal beleid op dit terrein.
Contactpersoon onderzoek dak- en thuislozen
Wil je meer weten over onze projecten of heb je specifieke vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op! Ons onderzoek en advies is altijd maatwerk, afgestemd op de specifieke behoefte van een opdrachtgever, met oog voor de lokale context en uitdagingen.